یک طلوع آفتاب آرام را با روشنایی هوشمند شبیه سازی کنید!  


شاید اکنون زمان آن فرا رسیده باشد که روشنایی منزل خود را هوشمند کنید. روشنایی هوشمند مزایای زیادی را با خود به خانه شما به ارمغان می آورد فوایدی مانند نورپردازی خودکار برای زمانی که شما در منزل نیستید، تغییر رنگ نور لامپ ها، تم های متفاوت، سهولت روشن و خاموش کردن لامپ هایی که پیش از رفتن به تختخواب فراموش کرده اید، تنها به یک لمس صفحه تلفن همراه یا یک فرمان صوتی شما نیاز دارد!
اطمینان حاصل کنید که از روش مناسبی برای هوشمند سازی روشنایی خانه خود استفاده می کنید. شاید متداولترین روش هوشمندسازی روشنایی، استفاده از کلید های هوشمند باشد. این کلید ها امکان هوشمندسازی لامپ های معمولی را برای مصرف کنندگان فراهم می کنند. اما این روش تنها گزینه برای داشتن خانه ای هوشمند نیست. لامپ های هوشمند و پریز های هوشمند از روش های دیگر هوشمندسازی روشنایی می باشند. 
به عنوان مثال ، لامپ های هوشمند نه تنها به شما اجازه می دهند تا از راه دور چراغ ها را کنترل کرده یا آنها را برنامه ریزی کنید، بلکه می توانید رنگ روشنایی را نیز تغییر دهید. از سوی دیگر پریز های هوشمند کارها را ساده تر می کنند بطوریکه می توانید از لامپ معمولی موجود در منزل خود استفاده کنید و یا بر میزان مصرف انرژی لامپ ها نظارت داشته باشید. 
شما باید تصمیم بگیرید که بهترین راه حل هوشمند سازی روشنایی برای خانه شما کدام است. و خوشبختانه مجبور نیستید فقط یک مورد را انتخاب کنید. بلکه می توانید در نقاط مختلف خانه خود از گزینه های متفاوت استفاده و هر یک از چراغ ها را با مناسب ترین گزینه هوشمند سازید.

از لامپ ها و پریزها تا پنل ها و کلید های برق، همواره سیستم های روشنایی هوشمند در خانه هوشمند محبوب بوده اند و با وجود گزینه های جدید در بازار_از جمله LED های هوشمند که با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می شوند_ ممکن است وسوسه شوید منزل خود را به این سیستم مجهز کنید.  اما پیش از خرید، کمی بیشتر درباره این لامپ های هوشمند بدانید و از انتخاب مناسبترین گزینه مطمئن شوید.


 

 

لامپ هاي هوشمند 
لامپ هاي هوشمند مي توانند ظاهر خانه شما را با قيمت مقرون به صرفه اي به کلي تغيير دهند. شما مي توانيد از طريق يک اپليکيشن در تلفن اپل يا آندرويد خود آن ها را به سادگي کنترل کنيد. اپليکشن شما را قادر مي سازد تا ميزان روشنايي و يا در برخي مدل ها رنگ لامپ ها را تغيير دهيد. که دنيايي از فرصت ها را براي شما فراهم مي کند، شما مي توانيد سناريوي مخصوص خود را براي اين سيستم تعريف کنيد براي مثال نورپردازي متفاوتي براي تماشاي فيلم ، ديگري براي صبح و يا براي مطالعه داشته باشيد. تغییر از يک تم به تم ديگر به سادگي و با  لمس صفحه تلفن هوشمند يا يک فرمان صوتي انجام مي شود.

آنچه براي سيستم روشنايي هوشمند نياز داريد
شما به يک سيستم عامل احتياج داريد و اولين پرسشي که قبل از خريد چراغ هاي هوشمند بايد در نظر بگيريد اين است که براي کنترل آنها از کدام بستر استفاده کنيد؟ بيشتر گزينه ها اپليکيشن هاي خاص خود را ارائه مي دهند که به شما امکان مي دهد چراغ ها را به صورت تکي با چندتايي برنامه ريزي کنيد تا در زمان هاي خاص روشن يا خاموش شوند - اما يک فرصت مناسب وجود دارد که بخواهيد اندکي بيشتر آن ها هوشمند کنيد! اگر اينگونه باشد، شما بايد يک پلتفرم وسيعتر از خانه هوشمند را در نظر بگيريد که بتواند تمام دستگاه هاي مورد استفاده شما را مديريت کند. اتصال چراغ هاي هوشمند با دستياران صوتي يکي از محبوب ترين روش هاي انجام اين کار است. خواه دستيار گوگل، سيري اپل يا الکسا آمازون باشد، همگي امکان کنترل کليه دستگاه هاي هوشمند را براي شما فراهم مي کنند و مي توانيد از آنها در کنار مواردي مانند دوربين ، ترموستات و سيستم هاي امنيتي هوشمند و ساير گجت ها استفاده کنيد.

لامپ هاي هوشمند چگونه کار مي کنند؟
لامپ هاي هوشمند براي کارکردن به يک تلفن هوشمند ، تبلت و يا هاب اتوماسيون خانگي نياز دارند زيرا از استانداردهاي ارتباط بيسيم مانند بلوتوث ، Wi-Fi ، Z-Wave يا ZigBee براي اتصال به يک برنامه در دستگاه يا سيستم اتوماسيون استفاده مي کنند.
چراغ هاي هوشمند براي ارسال و دريافت سيگنال هاي خود از انتقال بيسيم استفاده مي کنند و براي اين اتصال روش هاي مختلفي به کار گرفته می شود. برخي از آنها از طريق Wi-Fi به طور مستقيم به روتر متصل مي شوند که به شما امکان مي دهد تا در هر جايي که به اينترنت دسترسی داشته باشيد از راه دور آنها را کنترل کنيد.
برخي از برندها نيازمند يک گيت وي ويژه هستند( باکس کوچکي که با لامپ ها مرتبط مي شود) ، مانند Philips Hue Bridge، که براي کار با لامپ هاي هوشمند برند Philips ضروري است. روشنايي هوشمند به طور کلي در جايي که هر لامپ هوشمند به صورت بيسيم به ساير دستگاه ها متصل مي شود از شبکه مش استفاده مي کند. اين شبکه توسط يک هاب کنترل مي شود که به روتر شما متصل مي شود تا از طريق تلفن يا تبلت با لامپ هاي خود ارتباط برقرار کنيد. سيستم هاي روشنايي هوشمند همچنين مي توانند با موارد ديگر مانند سوئيچ هاي ديمر يا سنسورهاي تشخيص حرکت يکپارچه سازي شوند و در بعضي موارد آنها را مي توان به سرويس (IFTTT (If This then That مرتبط کرد تا دستورالعمل هاي پيچيده تري را اجرا کنند. به علاوه برخي از سيستم هاي روشنايي هوشمند نه تنها از طريق اپليکيشن ها در گوشي هاي هوشمند يا تبلت بلکه از طريق دستياران صوتي نيز قابل کنترل هستند. براي مثال سيستم Philips Hue با HomeKit اپل ، Echo آمازون و Google Home اپل کار مي کند و اين بدان معني است که مي توانيد از دستيارهاي صوتي اين سيستم عامل ها براي انتقال فرمانهاي صوتي خود استفاده کنيد.
و در انواع ديگر از طريق بلوتوث و عموما تا فاصله 50 متري به تلفن هوشمند شما متصل مي شوند. بسياري از برند ها از بيش از يک فناوري بيسيم براي ادغام بهتر چراغ ها با ساير دستگاه هاي هوشمند خانگي استفاده مي کنند. به عنوان مثال ، يک لامپ هوشمند ممکن است با بلوتوث ، Wi-Fi و يا Apple HomeKit کار کند در این صورت شما می توانید  روش مناسب خود را از بین چند گزینه انتخاب کنيد.


روشنايي هوشمند مي تواند براي استراحت بهتر در شب به شما کمک کند
مغز انسان نسبت به نور بسيار حساس است و اين امر نقش مهمي در چرخه خواب ما دارد. چراغ هاي هوشمند مي توانند با شبيه سازي يک طلوع آفتاب آرام و آهسته به شما کمک کنند که ساعت بيولوژيکي بدن خود را به ساعت مورد نظر تغيير دهيد و صبح به راحتی از تختخواب خود خارج شويد. 
علاوه بر اين برخي از لامپ هاي کنوني در بازار امکان کنترل از طريق صوت و يا خاموش شدن تدريجي را نيز فراهم کرده اند. کنترل چراغ هاي روشنايي با صداي شما چيزي بود که انجامش تنها با يک نيروي ماوراطبيعه قابل تصور بود، اما اين روزها با داشتن يک سيستم روشنايي هوشمند مي توانيد آن را تجربه کنيم.


ويژگي هاي لامپ هوشمند 
بر اساس برند و تنظيمات مورد انتخاب شما، لامپ هاي هوشمند داراي ويژگي هايي هستند که در لامپ هاي معمولي مشاهده نمي شود . بسياري از لامپ هاي هوشمند مي توانند از موقعيت ياب GPS تلفن هوشمند شما استفاده کنند و هنگام ورود به اتاق به طور خودکار چراغ ها را روشن يا هنگام ترک آنها را براي شما خاموش کنند. هزينه اوليه بالاتر، طول عمر طولاني تر و قابليت ارائه کارکردهاي متفاوت (و حتي سرگرم کننده!) از ديگر ويژگي هاي اين لامپ ها هستند.


مواردي که بايد قبل از خريد لامپ هاي هوشمند مورد توجه قرار دهيد! 
_اگر تصميم داريد روشنايي هوشمند خود را با استفاده از بلوتوث کنترل کنيد، تنها هنگامي که در خانه هستيد مي توانيد نورپردازي را تنظيم کنيد. اگر از خانه خارج مي شويد و چراغ خاموش را فراموش مي کنيد، نمي توانيد از راه دور آن را از مکان ديگري خاموش کنيد زيرا از محدوده ارتباط بلوتوث لامپ خارج مي شويد.
_اگر تصميم داريد که روشنايي هوشمند خود را با استفاده از Wi-Fi کنترل کنيد ، مدت زمان مورد نياز براي انجام تغييراتي که در دستگاه يا برنامه خود ايجاد مي کنيد بسته به اينکه چند دستگاه ديگر در آن زمان از Wi-Fi استفاده مي کند، متفاوت خواهد بود. در Wi-Fi ، پهناي باند از تعداد دستگاههاي متصل به آن متاثر مي شود. بنابراين ، اگر چندين تلويزيون، رايانه، تبلت و تلفن هاي هوشمند به طور همزمان به Wi-Fi متصل هستند، سيستم روشنايي هوشمند شما به نيز به عنوان دستگاهي محسوب مي شود که پهناي باند را در اختيار دارد. و در صورت بروز مشکل در اينترنت، تمام دستگاه هاي وابسته به واي فاي - از جمله روشنايي هوشمند شما - نيز قطع مي شود.

چگونه مي توانيد يک لامپ هوشمند را نصب کنيد؟
نصب لامپ هوشمند بسيار آسان است. تنها کافي است لامپ هاي فعلي خود را برداشته و لامپ هاي هوشمند جديد را پيچ کنيد. آنها بلافاصله به عنوان يک لامپ سنتي کار مي کنند، اما براي دسترسي به ويژگي هاي روشنايي هوشمند، لامپ به نوعي اتصال بيسيم نياز داريد. اولين گزينه شما ممکن است اتصال لامپ ها به طور مستقيم به WiFi باشد. برخي از لامپ ها ، بدون نياز به يک هاب يا مرکز کنترل به wifi متصل مي شوند. شما به سادگي لامپ را نصب و اپليکيشن مورد نظر را نصب کنيد. 
روش دوم خريد يک هاب براي راه اندازي لامپ هاي هوشمند است. يک هاب هوشمند به عنوان واسطه بين لامپ و روتر بيسيم شما عمل مي کند. تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که هاب را به روتر WiFi خود وصل کنيد. 
گزينه سوم اتصال لامپ ها از طريق بلوتوث است. به ياد داشته باشيد ، فرآيند تنظيم دقيق بستگي به لامپ هاي خريداري شده شما دارد. قبل از تلاش براي همگام سازي لامپ ها، دستورالعمل آن ها را بخوانيد.

از آنجايي که تمام لامپ هاي هوشمند (LED (light-emitting diode هستند ، مي توانيد انتظار داشته باشيد که طول عمر بيشتري نسبت به لامپ هاي رشته اي قديمي داشته باشند. و از آنجا که لامپ هاي LED  نود درصد از لامپ هاي رشته اي کارآمدتر هستند، به طور حتم شاهد کاهش چشمگيري در صورتحساب برق مصرفي خود خواهيد بود.

 

 

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما