اینترنت اشیا یک موضوع مهم، در صنایع امروزه بوده و یک مفهوم جدید نیست. در اوایل سال 2000، کوین اشتون اینترنت اشیا را در آزمایشگاه AutoID دانشگاه مؤسسه فنّاوری  ماساچوست ، دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا، مطرح و بررسی نمود. اشتون یکی از پیشگامان در درک و ارائه مفهوم اینترنت اشیا بود. ازنظر ایشان مفهوم اینترنت اشیا ساده اما قدرتمند هست. با این فنّاوری  می‌توان همه اشیا را باهم مرتبط نمود.

اینترنت اشیا به محیطی اطلاق می‌شود که هر چیز اعم از انسان، حیوان و یا وسایل بی‌جان در آن دارای یک شناسه یکتا یا پروتکل اینترنتی (IP) می‌باشند که توانایی شناسایی، کنترل، فرستادن و انتقال داده به یکدیگر و پایگاه داده‌ مربوطه رادارند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از اشیا توسط ابزارهای مختلفی از قبیل گوشی‌های تلفن همراه، انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل‌مشاهده خواهند بود.

محیط­ های زندگی، فضای آرامش و محیط های کاری با انواع مختلفی از حسگرهای نظارت محیطی، عملگرها، مانیتور، کنترل کننده ­ها، پردازنده­ها، برچسب ها، تگ ها، صفحه نمایش ­ها، دوربین­ ها، رایانه ­ها، ارتباطات، لوازم و تلویزیون­های شناسه IP کیفیت بالا پوشش داده شده اند. به غیر از موارد فوق، تمام اقلام فیزیکی و سازه های بتنی، مبلمان و کالاها که با محاسبات و اجزای ارتباطی فعال، با اتصالات الکترونیک مخصوص روی آنها توانمند خواهند شد. هرگاه به چنین محیط­های قدرتمند و پیشرفته وارد شوید یک لژیون از اشیای دیجیتالی روشن می­ شوند و دستگاه­هایی که حمل کرده و حتی لباسهای الکترونیکی که تن شده ­اند با حالتی آرام و منطقی با محیط همکاری و شبکه های میزبان بی سیم را با سایر موارد در محیط ایجاد می­کنند.

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما