تعریفی ساده:

در ابتدایی ترین تعریف، سیستم امنیتی روشی است که با آن بتوان از طریق یک سیستم یکپارچه و دستگاه‌های با ارتباط متقابل امنیت را تامین نمود.

تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا به یک سیستم امنیتی هوشمند نیاز دارید. همه ما گاهی نگران نشت گاز یا ورود سارقین به منزل خود هستیم. برای رفع برخی از این نگرانی ها طی چندسال گذشته سیستم‌های امنیتی از جمله دوربین و چشمی‌های تشخیص حرکت در خانه‌ها نصب می‌گردید تا از ورود اشخاص ناشناس جلوگیری نماید. اما امروزه امنیت خانه معنای جامع‌تری را دربرگرفته است و شامل سنسورهای متفاوتی است که داده‌های محیط را جمع‌آوری کرده و پس از پردازش آلارم مورد نظر را ارسال می‌کند.

یک سیستم امنیتی خانه شامل چه مواردی می باشد:

  • مین پانل یا مرکز کنترل که مغز پردازنده و فرمانده سایر دستگاه ها است.
  • سنسور درب و پنجره
  • سنسور تشخیص حرکت یا چشمی IR
  • دوربین های بی سیم / با سیم در انواع داخلی و بیرونی
  • آژیر صدا جهت اعلام هشدار
  • سنسورهای تشخیص دود / گاز
  • کلید و پریز
  • کلید اعلام اضطرار
  • ریموت جهت کنترل از راه دور

زمانی همه سیستم های امنیتی منزل دارای کابل بودند. نصب و راه اندازی هر سنسور، صفحه کلید، دوربین و سایر لوازم جانبی به یک تکنسین نیاز داشت، گاهی دیوارها برای کابل کشی تخریب می شد و در انتها همه اجزای سیستم از طریق کابل به هم وصل می شدند  و در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری، بروزرسانی یا تغییر دوباره آن ها، به حضور مجدد تکنسین و انجام برخی از این مراحل نیاز بود. سیستم های دزدگیر خانگی بی سیم نه تنها ما را از این محدودیت ها رها می کنند، بلکه مزایایی را ارائه می دهند که حتی تا چند سال پیش در رؤیای ما نبوده اند.

 

15 مزیت یک سیستم امنیتی هوشمند:

  1. سودمندی: گردآوری داده‌های مفید که بتواند در مواقع اضطراری کاربرد داشته باشد.
  2. استفاده آسان: سیستم امنیتی باید بتواند ضمن برآورده نمودن خواسته و نیازهای انسان، قابلیت استفاده آسان از برنامه‌ها بر روی پنل‌ها، رایانه و گوشی تلفن همراه را داشته باشد.
  3. قابلیت پیش‌بینی در مواقع ضروری: یک سیستم امنیتی هوشمند ضمن ارسال آلارم و هشدار در مواقع اضطراری، مشکلات احتمالی را شناسایی و هشدار مورد نظر را ارسال می کند. همچنین سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که درصورت بروز هرگونه مشکل در خانه، از آسیب‌های بیشتر جلوگیری به عمل آورد.
  4. امنیت حرفه‌ای: یک سیستم امنیتی باید بتواند هوشمندانه از خانه و خانواده مراقبت کند. در صورت بروز خطر به ایستگاه‌های مربوطه از جمله آتش نشانی / اداره پلیس هشدار مربوطه را ارسال نماید تا بتوانند نیروی مورد نیاز را اعزام کنند.
  5. قابلیت اطمینان: یک سیستم امنیتی هوشمند باید بتواند به صورت 24/7 فعال باشد و سیگنال‌های اضطراری آن از بین نرود. سیستم‌های کابلی امکان قطع کابل توسط خرابکاران را دارد. سیستم‌های امنیتی هوشمند به فناوری ابر متصل هستند و در صورت صدمه به پنل مرکزی، سیستم به‌صورت آفلاین به فعالیت خود ادامه می‌هد.
  6. همراه همیشگی: سیستم امنیت هوشمند با آنکه مسافت زیادی با خانه فاصله دارید، از خانه مراقبت کرده و داده‌های دریافت شده از سنسورهای مختلف منصوبه بلادرنگ به گوشی تلفن همراه شما ارسال می‌گردد. مدیریت با سیستم امنیتی هوشمند ساده‌تر است. می‌توانید اعلان‌های فوری را که می‌تواند شامل تصاویر و کلیپ‌های ویدیویی باشد دریافت کنید تا به شما نشان دهد چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
  7. نصب و جابجایی آسان: نصب و جابجایی یک سیستم امنیتی بی سیم در خانه از مهمترین مزایای برند این شرکت می باشد. در صورت جابجایی شما با دستگاه های امنیتی خود هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت.
  8. کاربری آسان در خانه های اجاره ای: از آنجا که دیگر نیازی به تخریب دیوارها ندارید، سیستم های دزدگیر بی سیم گزینه ای مناسب برای افراد اجاره نشین است. زیرا نیازی به آسیب زدن یا تغییر قابل توجه در محیط خانه نیست.
  9. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری: آیا می خواهید دوربین، سنسورهای حرکتی یا چند سنسور درب و پنجره دیگر را به سیستم خود اضافه کنید؟ مشکلی نیست! افزودن دستگاه های جدید در سیستم های بی سیم به راحتی انجام می گیرد.
  10. ارتقاء آسان: سیستم های بی سیم نسبت به همتایان با سیم خود قابل توسعه هستند. اگر سیستم یا اجزای آن خراب و یا منسوخ شوند، می توانید بدون هیچگونه دردسری، هر مورد را با یک دستگاه جدید سازگار با سیستم خود تعویض کنید.
  11. یکپارچه سازی سیستم خانه هوشمند: امروزه سیستم های امنیتی بی سیم و هاب های خانه هوشمند بیشتر و بیشتر با یکدیگر سازگار شده اند. این راحتی بزرگی است که بتوانید دزدگیر را مسلح کرده و خلع سلاح کنید و تمام دستگاه های خانه هوشمند خود را به روشی متمرکز اداره کنید. فقط بخاطر داشته باشید که سازگاری برخی از برند ها و تولید کنندگان با هم بهتر از سایرین است، بنابراین ممکن است لازم باشد قبل از خرید کمی تحقیق کنید.
  12. قیمت مناسب: با یک سیستم دزدگیر بی سیم و با هزینه متناسب برای تمامی اقشار جامعه، می توانید امنیت خانه خود را تامین کنید. این سیستم ها بسیار ارزان تر از همتایان سیمی خود هستند، به خصوص که نیازی به پرداخت هزینه نصب نیست.
  13. گزینه های ارتباطی سیستم های بی سیم: در صورت بروز مشکل یا قطع شدن خطوط تلفن، سیستم های امنیتی وابسته به تلفن ثابت متوقف می شوند. سیستم های بی سیم این آسیب پذیری را ندارند زیرا از Wi-Fi ، شبکه های تلفن همراه و / یا شبکه های مش بی سیم برای اتصال هر دستگاه و دستیابی به خدمات اضطراری استفاده می کنند.
  14. توان باتری: سیستم های هشدار بی سیم اغلب از باتری ها به عنوان منبع اصلی انرژی یا به عنوان پشتیبان استفاده می کنند. در نتیجه، این سیستم ها حتی در شرایط قطع برق نیز قابل بهره برداری هستند.
  15. قابلیت کنترل از راه دور: سیستم های بی سیم از خارج از خانه به راحتی قابل کنترل هستند. بسته به نوع سیستم، شما می توانید از طریق برنامه تلفن هوشمند یا با استفاده از کلید ترانسپوندر (فرستنده-پاسخ دهنده) آن ها مسلح و خلع سلاح کنید.

 

سیستم امنیتی هوشمند چگونه کار می کند؟

سیستم امنیتی به گونه ای طراحی شده که در صورت بروز حادثه یا تشخیص ورود غیر مجاز وظایف خاصی را انجام می دهد. تمامی سنسورها و دیوایس های سیستم امنیتی با پنل مرکزی ارتباط دوطرفه دارند. داده ها توسط این سنسورها جمع آوری به به پنل مرکزی جهت پردازش ارسال می گردد و در صورت نفوذ غیر مجاز هشدار مربوطه ارسال خواهد شد. برخی از سیستم های امنیتی هوشمند سیم کارت خور هستند و قابلیت برنامه ریزی ارتباط دو طرفه با شماره تماس های ثبت شده در سیستم از جمله اداره پلیس با هر شماره ای که در سناریو سیستم تنظیم گردد را فراهم می کند. در  برخی سیستم ها باتری پشتیبان وجود دارد تا در صورت قطع برق بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

 

سیستم های امنیتی هوشمند برند مستر اسمارت


مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما