تاسیسات الکتریکال و مکانیکال در ساختمان

تامین مصالح و تجهیزات، طراحی و اجرای تمامی بخش¬های تاسیسات الکتریکی و مکانیکی در مجموعه های مسکونی، تجاری، اداری و تفریحی

تاسیسات الکتریکال

تاسیسات الکتریکال در ساختمان های امروزی نقش بسیار قابل توجهی در کاربری ساختمان داشته و از مهم¬ترین مولفه¬های یک ساختمان مدرن می¬باشد. در این راستا تاسیسات الکتریکال در ساختمان یکی از مواردی است که این شرکت می تواند از طریق طراحی دقیق، اجرای آن توسط افراد متخصص و بهینه سازی مصرف، تاثیر قابل توجهی در آن به وجود آورد. این شرکت به صورت تخصصی در زیر شاخه های مختلف این حوزه فعالیت می¬کند که در ادامه به آنها اشاره می شود:


 

 

   اجرای زیرساخت و بسترسازی: طراحی، ساخت و اجرای انواع ساپورتهای الکتریکال، انواع سینی¬های کابل، لوله¬های فولادی و PVC برق
 روشنایی و نورپردازی: اجرای انواع چراغ¬ها، سیستم های روشنایی، سیستم¬های روشنایی اضطراری، نورپردازی ساختمان
  سیستم صوت: اسپیکرها، آمپلی فایر، سیستم پیجینگ، موزیک پس زمینه،...
 شبکه و زیر ساخت فیبر: انواع کابل های شبکه، فیبرنوری، سوئیچ، هاب و....
 تلفن و VoIP: تلفن های عمومی، سانترال مرکزی، انتقال صوت بر روی شبکه، تلفن های اضطراری و...
  کلید و پریز: تولید و نصب انواع کلیدهای لمسی ساده، ریموت¬دار و هوشمند روشنایی و کلید کولر و همچنین انواع پریزهای برق، پریز شبکه، تلفن و....
   توسعه تکنولوژی GPON: تکنولوژی GPON یکی از بهترین راه های استفاده از امکانات فیبر نوری در ساختمان¬ها می¬باشد که در آن با استفاده از یک خط فیبر و شبکه¬ای پسیو امکان انتقال حجم زیادی از دیتا با سرعت بالا وجود دارد. بنابراین با راهکار All in one core می توان بسیاری از سرویس¬های مورد نیاز را بر روی یک کر فیبر نوری ارائه کرد. سرویس های قابل ارائه GPON عبارتند از: تلفن و تلفن داخلی VOIP، اینترنت پر سرعت، تلویزیون (IPTV)، دوربین مداربسته (CCTV)، سرویس¬های درخواست فیلم و موسیقی انتخابی، در بازکن صوتی و تصویری (Video Door Phone)، تبلیغات محیطی (Digital Signage)، سیستم صوت و پیجینگ، پارکینگ هوشمند و ساختمان هوشمند. از مزایای این طرح می¬توان به سرعت بالای انتقال اطلاعات، استفاده بدون مشکل از شبکه در مسافت های طولانی، عدم نویز پذیری، کاهش قابل توجه هزینه ها، کاهش زمان اجرا، امنیت بالا به دلیل عدم امکان دسترسی غیر مجاز، کاهش فضای اختصاص یافته، پشتیبانی و نگهداری آسان و صرفه¬جویی انرژی اشاره کرد.

 

 

 

 

تاسیسات مکانیکال


تاسیسات مکانیکال در یک ساختمان می¬بایست تخصصاً به گونه¬ای طراحی شود تا حداکثر کارآیی ایجاد شود. در یک سیستم بهینه مکانیکی برای ساختمان، استفاده از استانداردهای به روز دنیا و توجه به دستورالعمل¬ها و استانداردهای ملی ضروری به نظر می رسد. به علاوه با مدل¬سازی سه بعدی تاسیسات مکانیکی هر ساختمان، می توان ضمن مشاهده جزئیات کارکرد وکارکترهای عملکردی سیستم، دقت و سرعت را در اجرای تاسیسات مکانیکی از طریق تولید نقشه¬های آیزومتریک به حداکثر ظرفیت خود رسانده و با تولید نقشه¬های کارگاهی (Shop Drawing) حجم تداخلات و دوباره کاری ها به حداقل مقدار خود رسد. فعالیت¬های شرکت در این حوزه عبارتند از:

 

 

 

 

 

 

 

 (HVAC) سیستم تهویه مطبوع
 

  سیستم تهویه مطبوع (HVAC):
یکی از مهمترین و اساسی¬ترین بخش¬های تاسیسات مکانیکی در ساختمان، بخش سیستم¬های تهویه مطبوع بوده که وظیفه آن، کنترل و تنظیم حرارت، رطوبت و حفظ کیفیت هوای داخلی می باشد. در هر سیستم تهویه گزینه¬های متعددی در اختیار شرکت می¬باشد تا با در نظر گرفتن معیارهای طراحی و شرایط خاص هر پروژه بتواند رضایت مالک یا بهره¬بردار را جلب نماید. در این راستا انتقال حجم هوای مشخصی از هوا و یا تزریق هوای تازه جهت تهویه مناسب ساختمان بر حسب کاربری ساختمان از طریق کانال¬های گالوانیزه با مقطع مربع مستطیل یا اسپیرال، کانال¬های پیش عایق شده (پلی اورتان) و کانال¬های فلکسی و ... امکان¬پذیر می باشد. از دیگر خدمات این شرکت در این حوزه انتخاب یک سیستم مناسب سرمایشی در ساختمان اعم از چیلر، هواساز، اسپیلت مرکزی، کولرآبی، داکت اسپیلیت، کولرگازی و VFR و .... به عنوان یک سیستم برودتی و تهیه یک سیستم گرمایشی در ساختمان اعم از انواع پکیج ها، رادیاتور، بویلر و دیگ بخار، مشعل، انواع هیتر و آبگرمکن و... می¬باشد که هر کدام از نظر نوع سوخت مصرفی و کارایی با یکدیگر تفاوت های عمده ای دارند.

 

  سیستم آبرسانی

این سیستم لوله کشی گرم و سرد آب شهری را به داخل ساختمان به سمت مصرف¬کننده¬ها هدایت می¬نماید. بکارگیری لوله های گالوانیزه، پنج لایه، پمپ ها، شیرآلات، سایزینگ و محاسبه میزان فشار آب در این سیستم حائز اهمیت است.

  سیستم گاز رسانی

طراحی، محاسبه و اجرای این سیستم می بایست طبق استاندارد شرکت ملی گاز ایران انجام گیرد. در سیستم گاز رسانی جنس لوله ها از فولاد سیاه بوده و تعیین مقدار مصرف گاز، دورترین مسیر لوله، ارزش حرارتی و قطر لوله از موارد مهمی هستند که می بایست در نظر گرفته شوند.

  سیستم فاضلاب

بهترین سیستم دفع فاضلاب یا پساب حاصل از آب مصرفی، بهداشتی و صنعتی در این بخش حائز اهمیت است. سیستم فاضلاب شامل لوله های انتقال و اتصالات مانند دریچه بازدید و سیفون ها، انواع بست ها و ساپورت ها می باشد. امروزه بکارگیری لوله های پلی پروپیلن (پوش فیت)  با قابلیت اجرای ساده و سیستم آبندی مناسب و همچنین حداقل صدا (سایلنت) مد نظر کارفرمایان می باشد. پیش از اجرای عملیات لوله¬کشی فاضلاب عملیات کرگیری و شیارزنی از پیش¬نیازهای کار می باشد.

 

 

 

 

 

 سیستم اطفا حریق ساختمان
: سیستم های اطفاء حریق و تجهیزات مربوطه با توجه به قدمت ساختمان، وسعت، کاربرد و نوع ساخت ساختمان متفاوت می¬باشند. در یک ساختمان با توجه به نوع کاربری، سطح حفاظت و کلاس فضای مورد نظر از تعدادی یا تمام سیستم¬های اطفاء حریق موجود استفاده می¬شود که این موارد عبارتند از: 

 

 

 

 

 

 

 خاموش کننده های آتش: این روش در اولین مواجهه با آتش توسط ساکنین ساختمان مورد استفاده قرار می¬گیرد، در این روش بسیار مهم است که ساکنین با نوع ماده خاموش کننده آشنا باشند. انواع مواد خاموش کننده عبارتند از: الف) آب برای چوب و کاغذو ... ب) فوم یا کف برای مایع¬های قابل اشتعال و ج) کربن دی اکسید برای آتش¬سوزی¬های الکتریکال.

 جعبه¬های آتشنشانی: جعبه¬های آتشنشانی یا هوزریل باکس با سیستم¬های تر و خشک برای استفاده ساکنین جهت مواجهه با آتش تدارک دیده شده است با این تفاوت که در مواردی توسط آتشنشان¬ها نیز مورد استفاده قرار می¬گیرد. با توجه با اینکه جعبه¬های آتشنشانی عموما در نزدیکی خروجی¬ها نصب می¬شوند در مواقع اضطراری می¬توان با دنبال کردن شلنگ آتشنشانی خود را به محل امن رساند.

  Fire Hydrant Systems:  این سیستم برای کمک به آتشنشان¬ها جهت تسریع در عملیات اطفاء حریق در ساختمان¬ها نصب می¬شود. اساسا این سیستم جهت انتقال جریان آب و کاهش حجم شلنگ¬کشی مورد استفاده قرار می¬گیرد که این امر موجب سرعت¬دهی به عملیات اطفاء حریق خواهد شد. لازم به توضیح است این سیستم با توجه به فشار بالای آب موجود در سیستم انحصارا می¬بایست توسط آتشنشان¬ها مورد استفاده قرار گیرد.

  سیستم اسپرینکلر اتوماتیک: جهت کنترل آتش، زمان یک پارامتر بسیار مهم و حیاتی می¬باشد. سیستم اسپرینکلر اتوماتیک یکی از قابل اعتمادترین روش¬های اطفاء حریق در ساختمان¬های امروزی می¬باشد. اسپرینکلر یک تجهیز مکانیکی متصل به سیستم پرفشار آب می¬باشد که به صورت یکبار بازشو در مدار قرار می¬گیرد. هنگامی که آتش موجب افزایش درجه حرارت اسپرینکلر می¬شود در یک دمای از پیش مشخص شده اسپرینکلر باز شده و به جریان آب تحت فشار اجازه می¬دهد به سمت پایین جهت اطفاء حریق و یا به سمت بالا جهت کاهش دمای لایه¬ی پر حرارت بالای آتش اسپری شود. زمانی که اسپرینکلر عمل می¬کند سیستم دچار افت فشار شده و سیستم آلارم فعال می¬شود. 

 

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما