مزایا و معایب WiFi در خانه هوشمند

اغلب افراد ایده های جدید و نوآورانه برای آسان تر کردن زندگی در خانه را دوست دارند. خانه هوشمند برای خودکارسازی کارهای روزمره و ایمن نگه داشتن منزل، مفید و حتی سرگرم کننده است.

اما شاید علاقه مند باشید بدانید، آیا همه این هاب ها و پروتکل های ویژه مانند Z-Wave و ZigBee واقعا ضروری هستند؟ یا به راحتی می توان وسایل خانه هوشمند مبتنی بر WiFi را خریداری کرده و از خرید سخت افزار اضافی خودداری کنید؟

شاید!

جهت یک خرید آگاهانه، باید نکات مثبت و منفی WiFi را برای تصمیم گیری بهتر هنگام انتخاب سیستم خانه هوشمند بدانیم. هر تولیدکننده خانه هوشمند حتی سازندگان گوگل و الکسا به جای Z-Wave یا ZigBee بر روی WiFi  متمرکز شده‌اند.

چیستی WiFi 

WiFi  یکی از فرکانس های رادیویی جهت اتصال است که روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار کی کند و از روتر برای برای یک شبکه محلی جهت دستگاه های خانه هوشمند استفاده می کند.

چیستی Z-Wave

Z-Wave یک گزینه از WiFi که در سال 2001 برای مشاغلی که به اتصال تعداد زیادی دستگاه نیاز دارند طراحی شده است.

 

چیستی ZigBee

ZigBee گونه دیگری از ارتباط بی سیم و مشابه Z-Wave می باشد. ZigBee مانند Z-Wave برنامه های مشابه را هدف قرار می دهد و ارتباطات محصولات خانه هوشمند را فراهم می آورد.

 

4 مزیت WiFi  در مقایسه Z-Wave / ZigBee // بلوتوث

1. قیمت مناسب

دستگاه های هوشمند مجهز به WiFi در مقایسه با همتایان خود معمولاً ارزان تر هستند. پیدا کردن دستگاه های DIY که از WiFi استفاده می کنند بسیار ساده تر است و این گزینه را به گزینه ای ارزان تر تبدیل می کند. اکنون برای رفع موانع Z-Wave یک جایگزین WiFi از سوی تولیدکنندگان وجود دارد.

هزینه سازگاری دستگاه های خانه هوشمند با WiFi ارزان تر است و از این رو مشتریان تمایل دارند از این پروتکل برای برقراری ارتباط استفاده نمایند. همچنین این فناوری رو به پیشرفت است و تاکنون منسوخ نشده است.

2. رایج بودن WiFi

استفاده WiFi در بیشتر خانوارها و سهولت خرید دستگاه های مبتنی بر WiFi برای افرادی که در زمینه خانه هوشمند تازه کار هستند، بسیار مناسب است. پروتکل هایی مانند Z-Wave و ZigBee کاملاً جدید و اندکی تخصصی‌تر اند و به یک هاب مرکزی نیازمند هستند.

3. سادگی - بدون نیاز به سخت افزار اضافی

بدون شک WiFi در سادگی پیشرو است - هرگاه نیاز به اتصال تعداد محدودی دستگاه برای راه‌اندازی خانه هوشمند باشد ساده ترین گزینه WiFi است. زیرا WiFi بسیار رایج است و برای راه‌اندازی سیستم خانه هوشمند روی سخت افزار اضافی نیاز به سرمایه گذاری نیست. WiFi یک استاندارد ارتباطی است در صورتیکه Z-Wave یک طول موج اختصاصی است که هر تغییری اعمال شود تاثیر چشمگیری بر روی سایر محصولات خانه هوشمند خواهد داشت.

4. امنیت

ZigBee به اندازی ZigBee و سیستم های مبتنی بر WiFi ایمن نیست. برای جفت سازی نیازی به تایید کل فعال ندارد و این موجب اتصال سایر کاربران به پروتکل بی سیم می شود که آسیپ پذیر است. برای فعال سازی باید دکمه از روی دستگاه فشرده شود.

 

3 عیب WiFi در مقایسه Z-Wave / ZigBee // بلوتوث

1. عدم طراحی ایجاد شبکه مش

WiFi برای ایجاد شبکه های مش طراحی نشده است. شبکه مش یک اصطلاح فانتزی است که برای اشاره به دستگاه هایی که قادر به برقراری ارتباط متقابل با یکدیگر هستند به کار می رود. یک شبکه مش امکان ارتباط چندین مسیر را به یک دستگاه مقصد فراهم می کند. یک شبکه مش قابلیت اطمینان شبکه را در اتوماسیون خانه افزایش می دهد، سیگنال را در دستگاه های بعدی افزایش می دهد و از هدر رفتن سیگنال جلوگیری می کند. برای درک بهتر این سناریو را تصور کنید - اگر یکی از دستگاه های شما در یک مسیر سیگنال خاموش باشد، شبکه به سادگی یک مسیر جایگزین برای دستگاه مقصد خود پیدا می‌کند. روترهای جدیدتر مانند Orbi می توانند یک شبکه مشی بین روترها را تشکیل دهند، اما تقریباً به اندازه شبکه بین دستگاه ها مناسب نیستند.

Z-Wave و ZigBee پروتکل های رایج دستگاه بی سیم هستند که بطور پیش فرض از طریق شبکه مشی ارتباط برقرار می کنند و شبکه قوی تری در مسافت های طولانی تر ایجاد کند. بهترین قسمت شبکه های مش این است که هر چه گره ها بیشتر باشد ارتباط بین دستگاه ها قوی تر خواهد بود.

2. پر مصرف بودن

دستگاه های مبتنی بر WiFi در مقایسه با دستگاه های مشابه که مبتنی بر ZigBee ، Z-Wave یا بلوتوث هستند، 10 برابر انرژی بیشتری مصرف می کنند. دستگاه های WiFi باتری شما را سریعتر تخلیه کرده و در نهایت در طولانی مدت گران تر می شوند. از طرف دیگر، ZigBee ، Z-Wave و بلوتوث برای دستگاه های کم مصرف طراحی شده اند.

3. اتصال تعداد محدودی از دستگاه ها

بسیاری از روترهای WiFi فقط می توانند تا 30 دستگاه را به طور همزمان پشتیبانی و متصل کنند. اگر از دستگاه های زیادی مانند لامپ ها یا کلیدهای برق هوشمند استفاده می کنید، در نهایت دچار مشکل خواهید شد. اما، Z-Wave قادر به پوشش 231 دستگاه در هر شبکه و ZigBee می تواند هزاران دستگاه را پوشش دهد!  Z-Wave با فرکانس های متفاوتی کار می کند اما سازگاری با سایر فناوری‌ها در محصولات خانه هوشمند ندارد.

محدوده اتصال ZigBee تنها یک سوم Z-Wave است و فقط تا دامنه 10 متر را پوشش می دهد. Z-Wave و ZigBee هر دو برای اتصال به دستگاه های خانه هوشمند به یک هاب مرکزی نیاز دارند.

نتیجه:

خانه های هوشمند در حال رشد هستند و به زودی بیشتر خانه ها به صورت آنلاین متصل می شوند. WiFi مزایای زیادی از جمله راحتی، تحرک و انتقال بی سیم را ارائه می دهد. با این حال، دارای معایبی نیز است از جمله سرعت کم، مسائل امنیتی و حریم خصوصی و پوشش دهی در مسافت محدود را شامل می شود. از طرف دیگر، پروتکل های دیگر خانه هوشمند مانند Z-Wave ، ZigBee و بلوتوث نیز ویژگی هایی را ارائه می دهند که شاید در دستگاه های دارای قابلیت WiFi پیدا نکنید. در پایان، همه چیز بستگی به قابلیت یکپارچه سازی دارد - هر یک از این پروتکل ها دارای مزایای خاص خود هستند که می توانید برای راه اندازی خانه هوشمند خود از آنها استفاده کنید.

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما