کاربردهای اینترنت اشیا و الزامات آن ها

اینترنت اشیا، کاربردهای متنوع و متعددی در بخش ­ها و حوزه ­های مختلف دارد. این کاربردها می­ تواند نحوه زندگی افراد را ارتقاء داده، تعاملات بهتری را با محیط فراهم کرده و رشد اقتصادی را بهبود دهد. بعضی از کاربردهایِ موفقیت آمیزِ اینترنت اشیا را می­توان به شکل زیر دسته بندی کرد؛

 

  • حمل و نقل: کاربردهایی در سامانه ­های حمل و نقل وجود دارد که به منظور نظارت بر ترافیک، افزایش امنیت جاده ­ها، و تسهیلِ کمک رانندگی، مفید است. در واقع، با افزایش تعداد وسایل نقلیه در جاده­ ها، امنیت عمومی به یک نگرانی مهم تبدیل شده است.
  • نظارت: نظارت بر برنامه ­های کاربردی، مشاهدات محیطیِ بلادرنگِ تهیه شده توسط حسگرهای تعبیه شده را ممکن می­سازد.
  • پوشیدنی­ ها: دستگاه­ های پوشیدنی می ­تواند در بازی­ها و صنایع تفریحی، و همچنین با هدفِ تناسب اندام و نظارت بر سلامتی مورد استفاده قرار گیرند؛ که این حوزه های نو ظهور به طور فزاینده­ای در حال توسعه می­ باشد.
  • محیط هوشمند: کاربردهای در نظر گرفته شده، راندمانِ استفاده محیطی از جنبه ­های مختلفی همچون انرژی، منابع و اثر کربن (گازهای گلخانه­ ای) را بهبود می­ بخشد. برخی از کاربردها برای خانه­ های هوشمند، اتوماسیون ساختمان، و شهرهای هوشمند قابل اجرا می­باشد.
  • امنیت: کاربردهای امنیتی برای محیط­ های خصوصیِ مسکونی، و محیط­ های اقتصادی و عمومی مناسب می­ باشد. این کاربردها می­ تواند نظارت از راه دور، هشدار از راه دور، رهگیری شخصی و حفاظت از زیرساخت عمومی را فراهم سازد.
  • خدمات رفاهی: کاربردهایی وجود دارد که نظارت از راه دور و کنترلِ مصرف کاربر در مواردی همچون آب، گاز، و تجهیزات الکتریکی را ممکن می­سازد. کاربردهای مهم دیگری نیز در رابطه با شبکه ­های هوشمند وجود دارد که می­تواند به روشی مؤثر تولید و مصرف الکتریسیته را در سامانه ­های عظیم متعادل سازد.
  • اینترنت صنعتی: مجهز کردنِ کارخانه­ های صنعتی به اینترنت، فرآیند مدیریت را تسهیل کرده و تولید را افزایش می­ دهد. این هدف با پشتیبانی از اتوماسیون کارخانه، تدارکات، تجزیه و تحلیل­های تجاری، و تعمیر و نگهداریِ قابل پیش­بینی، به دست خواهد آمد.

کاربردهایِ اینترنت اشیا ، از جمله مواردی که در بالا به آن ­ها اشاره شد ، ویژگی­ های مختلفی دارد . ویژگی ­های کاربردها ، محدودیت­ هایی را بر روی دستگاه ­ها و ارتباطات پایه ­ای نشان داده ، و همچنین مشخص می­ کند که داده ­ها باید چگونه جمع­ آوری و پردازش گردد . نگرانی ­هایی در ارتباط با دستگاه­ های مقصد ، مصرف برق ، قابلیت ­های محاسباتی ، ابعاد و هزینه وجود دارد . مؤلفه ­هایی که موجب اعمال محدودیت روی ارتباطات می ­شود، شامل این موارد می ­باشد؛ حداقل نرخ انتقال، میزان انعطاف ­پذیری انتقال ، حداکثر تأخیرِ قابل قبول، امنیت، پویایی و تعدادِ دستگاه­ های پشتیبانی شده. با افزایش تعداد دستگاه­ های اینترنت اشیا، فرآیندِ جمع ­آوری و پردازش اطلاعات پیچیده­ تر شده است. نگرانی ­های موجود در این خصوص، در ارتباط با سطحِ پردازش اطلاعات محلی، مسیریابیِ پیام و استخراج اطلاعات است. طراحی سیستمی برای کاربردهای اینترنت اشیا، مستلزمِ ملاحظات مشترکی از عناصر مختلف، یا به عبارتی همان دستگاه، فناوری ارتباطی و پردازش اطلاعات می ­باشد. به طور مثال، مصرف پایینِ برق برای دستگاه مقصد، قابل دستیابی نیست مگر در صورتی که دستگاه، انرژی بسیار کمی برای سنجش ، پردازش و انتقال اطلاعات مصرف کند .

ارتباطات ماشین به ماشین به عنوان زیرساختی اساسی برای اتصال اینترنت اشیا، با انواع مختلفی از سناریوهای گسترش و ترافیک ­های اطلاعاتی در مقایسه با دیگر ارتباطاتِ انسان-محور مواجه می ­باشد. در کاربردهای عمومی که مستقیماً با کاربران انسانی تعامل دارند، باید حجم عظیمی از داده­ ها را طی دوره­ های زمانیِ معین، انتقال دهد. علاوه بر این، در هر زمان تنها تعداد محدودی از کاربران در حالت فعال قرار دارند. در مقابل، کاربردهای زیادی از اینترنت اشیا با مقدار کمی از داده ­ها در ارتباط است که در فواصل زمانی معین، به وسیله تعداد زیادی از دستگاه­ ها تولید می گردد. برخی از کاربردهای دیگر، همچون برنامه ­های حیاتیِ سازمان ­ها، مستلزمِ انتقال پایدارِ داده­ ها با تأخیر بسیار کمی می­ باشد. برای دستگاه­ هایی که در مناطق دور افتاده یا در مکان ­هایی با دسترسی محدود تعبیه شده­، وجودِ پوششی گسترده ضروری خواهد بود.

الزاماتِ کاربردی متعدد، مانع از توسعه یک راهکار واحد برای ایجاد ارتباطات ماشین به ماشین شده است. بنابراین، فناوری ­های بی ­سیمِ مختلفی پدیدار شده که هر کدام، مجموعه ­ای از الزامات برای پشتیبانی از کاربردهای اینترنت اشیا را برآورده می­ نماید . 

 

 

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما