نام کتاب:اینترنت اشیا، فناوری ها، پلتفرم ها و کاربردها

نویسندگان: Pethuru Raj و Anupama C. Raman

مترجمان: دکتر روح اله حاکمی فر - مهندس فاطمه یزدان نژاد

فصل اول

شفاف‌سازی پارادایم اینترنت اشیا

پیش‌بینی دوره اینترنت اشیا

با توجه به دیجیتال‌سازی، توزیع و تمرکززدایی، مجدداً بر تحقق اشیای دیجیتالی که به عنوان اشیای هوشمند و حساس نامیده می‌شوند و از اشیای عادی و روزمره به دست می‌آیند،  تمرکز شده است و اشیای متداول و معمولی مدرن و قدرتمند شده‌اند تا برخی از قابلیت‌های فناوری اطلاعات مانند رایانش، شبکه، ارتباطات، درک، راه‌اندازی و نمایش را انجام دهند. به این معنا که نه تنها رایانه‌ها و دستگاه‌های ارتباطی، بلکه کالاها و اشیا در میان ما به قابلیت پردازش مجهز خواهند بود و به طور خلاصه کوچک‌سازی، یکپارچه‌سازی، تجمیع، تقویت، مجازی‌سازی، اتوماسیون و فناوری‌های هماهنگ‌سازی به سرعت در حال تولید دستگاه‌های نامحسوس، قابل عرضه، مقرون به صرفه، متصل، قابل اعتماد، فرد محور و دستگاه‌های محتوا محور، هستند که به معنی فعال‌سازی و ارائه خدمات در دستگاه‌های با کیفیت بالا است. در حقیقت، سفر وب جنبه‌های قابل تقدیری دارد.

وب یک (WEB 1.0) فقط برای خواندن و یک وب ساده[1] بود، پس از آن WEB 2.0 برای خواندن و نوشتن (اشتراک‌گذاری) با عنوان وب اجتماعی[2] ایجاد شد. در حال حاضر انتظار می‌رود که WEB 3.0 برای خواندن، نوشتن و پیوند محتوای وب چندگانه، برنامه‌های کاربردی، خدمات و داده‌ها (وب معنایی[3]) ارائه شود و در آینده WEB 4.0 به عنوان وب هوشمند[4] و برای پیش‌بینی دانش ایجاد خواهد شد. به این ترتیب، هر شئ مهم در محیط ما، قابلیت ارتباط اینترنتی با داده‌های مبتنی بر ابر، برنامه‌ها، سرویس‌ها، محتوا و غیره خواهد داشت و علاوه بر این، هر چیزی با اشیای در مجاورت خود در ارتباط است. زیرساخت‌های ابر به طور مداوم با متمرکز شدن و تبدیل به هسته پلتفرم برای وب هوشمند، بهبود یافته‌اند.

اینترنت اشیا امکان اتصال میان اشیای مختلف در حوزه‌های متفاوت صنعت را فراهم می‌کند. در این کتاب، ما تمایل داریم به موضوعات و عناوین به شرح ذیل تمرکز کنیم و در مورد  تمام محرک‌های[5] کلیدی دیدگاه اینترنت اشیا، فناوری‌های فعال، زیرساخت‌ها، پلتفرم‌ها، راه‌حل‌های برجسته، چارچوب‌ها و ابزارها، معماری‌ها، موارد کاربردی ،نگرانی‌ها و چالش‌ها صحبت خواهیم کرد. همان‌طور که ذکر شد، یک سلسله روند امیدوار کننده و مثبت در فضای فناوری اطلاعات، یک چارچوب قوی و پایدار برای مجازی‌سازی اکوسیستم و چشم‌انداز آینده‌ایده اینترنت اشیا مطرح شده و این روند در جهت توانمندسازی انواع کالاها و محصولات ارزان موجود در محیط زندگی روزمره برای فعالیت درحوزه فناوری اطلاعات است. با استفاده از انواع فناوری‌ها در ارتباطات به منظور مقابله با چالش‌ها، قابلیت‌های متمایز را به صورت جداگانه، دقیق و مختص نیاز مردم با توجه به محیط، مشخص کرده و تصمیم‌گیری، توزیع، ارائه خدمات و اطلاعات را برای افراد مناسب در زمان مناسب و در جای مناسب فراهم می‌کند.

 

[1] simple web

[2] social web

[3] semantic web

[4] smart web

[5] drivers

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما