شهر هوشمند بر پایه سامانه هایIT 

راه حل اختصاصی این شرکت با محوریت یکپارچه¬سازی داده و فناوری های مختلف در جهت ایجاد یک شهر امن و هوشمند و همچنین افزایش سطح کیفیت خدمات شهری و رفاه حال شهروندان
 

شهر هوشمند و پایدار که این شرکت به عنوان راه حل اختصاصی خود دنبال می کند، شامل محورهای اصلی شهر امن، پرداخت یکپارچه الکترونیکی هوشمند، حمل و نقل هوشمند، گردشگری و توریسم هوشمند و کسب و کار هوشمند می باشد. آنچه در شهرهای پایدار مورد توجه قرار دارد، یکپارچه سازی داده ها و فناوری های مختلف برای ارایه راهکارهای مناسب در جهت نیازهای جامعه، افزایش کارایی خدمات و رفاه حال شهروندان برای داشتن آسایش و امنیت بیشتر است.

 

 

 

 

شهــــر امن

 

 

در شهر امن از طریق هوشمند سازی برخی از سامانه ها نظیر دوربین های مدار بسته و سیستم های نظارت تصویری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (Deep Learning) افزایش سطح امنیت شهر و شهروند قابل دستیابی خواهد بود. سامانه های ثبت تخلف و کنترل سرعت مجاز خودروها به همراه سیستم پلاک خوان هوشمند در سطح شهر و معابر از دیگر مولفه¬های اصلی برقراری امنیت شهر و ساخت شهر پایدار می باشد.
پایش تصویری و مانیتورینگ مرکزی تصاویر شهری از طریق دوربین های تشخیص چهره و جستجوی هوشمند تصاویر و بکارگیری پارامترهای مهم هوشمند سازی تصاویر نظیر ویدئو آنالاتیک در حوزه امنیت کلان شهرها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از دوربین های کوچک بر روی لباس افسران پلیس و سایر افسران نظامی و ارایه ابزارهای هوشمند می تواند علاوه بر حفاظت جان آن ها به ایجاد پلیس هوشمند نیز کمک نماید. از همین قابلیت می توان برای حفاظت از جان آتش نشانان نیز بهره گرفت تا در حین حوادثی نظیر آتش سوزی پلاسکو یا مراکز تجاری و ... بتوان آن ها را رصد و ردیابی کرد.

 

ایجاد امنیت در شبکه حمل و نقل عمومی در هر شهر از طریق دوربین های مدار بسته در تاکسی، اتوبوس، مترو و ... نیز به عنوان یک نیاز اساسی مطرح است. ارسال کلیه تصاویر از سطح شهر به اتاق مانیتورینگ مرکزی و پایش تصاویر، تحلیل و آنالیز اطلاعات و ایجاد یک بانک اطلاعاتی از کلیه تصاویر شهری می تواند در شناسایی مجرمین و کاهش خطرات و تهدیدات شهری موثر باشد و به کیفیت زندگی مردم کمک نماید. تجهیزات هوشمند در هر شهر با ایجاد مرکز مدیریت بحران در پیشگیری و اقدام مناسب در صورت بروز حوادث بسیار موثر خواهد بود و دغدغه هایی مانند امنیت در سرویس مدارس، اتوبوس، تاکسی، مراکز خرید و تجاری، بازارها، ترمینال ها، سطح شهر و ... را به حداقل می رساند. در صورت سرقت اموال شهروندان در مکان های شلوغ با شناسایی سارقین از طریق تجهیزات حفاظتی و امنیتی هوشمند می توان به افراد مالباخته و پلیس کمک نمود.

 

 

 

پرداخت یکپارچه
الکترونیکی هوشمند

 

توسعه روز افزون دیجیتالی شدن فرایند ها، تجارت الکترونیک و خدمات الکترونیکی دولت به شدت نیازمند پشتیبانی از سیستم های پرداخت جدید می باشد. انجام کلیه پرداخت ها به صورت هوشمند و آنلاین علاوه بر پرداخت به صورت مطمئن، سهولت پرداخت، ایمنی، صرفه جویی در زمان، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه ها و ... را برای شهروندان فراهم می آورد. از موضوعات اصلی در زمینه سیستم های هوشمند انتقال و روش پرداخت خدمات شامل موارد ذیل می باشد:

کیف پول الکترونیکی  بانکداری الکترونیکی پول الکترونیکی کارت هوشمند اپلیکیشن های پرداخت

 

  کیف پول الکترونیکی:
  e-Wallet خدمات آنلاین را جهت انجام معاملات الکترونیکی برای کالاها و خدمات فراهم می کند. با استفاده از کیف پول الکترونیکی می‌توان تراکنش‌های اینترنتی مانند خرید و پرداخت را با گوشی تلفن همراه انجام داد. کیف پول بانکی الکترونیکی به وجوه نقدی دارای اعتبار الکترونیکی است.

بانکداری الکترونیکی:
بانکداری الکترونیکی نوعی بانکداری است که در آن وجوه از طریق مبادله سیگنال های الکترونیکی صورت می گیرد. و مبادله پول، چک و یا انواع دیگر اسناد کاغذی حذف می شود. نقل و انتقال وجوه می تواند بین مؤسسات مالی مانند بانک ها و اتحادیه های اعتباری جهت خرید و انجام هر گونه معاملات صورت می گیرد.
 اپلیکیشن های پرداخت:
یکی دیگر از روش های پرداخت اپلیکیشن می باشد. هر شخص می تواند با نصب اپلیکیشن هایی که انواع خدمات الکترونیکی را ارایه می دهد، با داشتن اطلاعات کارت اعتباری و رمز پویا بسیاری از امور را بدون مراجعه به بانک و به صورت اینترنتی انجام دهد. 
  پول الکترونیکی:
پول الکترونیکی به پولی اطلاق می شود که در سیستم های رایانه ای بانکی وجود دارد که ممکن است برای تسهیل معاملات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. پول الکترونیکی بیشتر از طریق سیستم های بانکی الکترونیکی استفاده می کند و از طریق پردازش الکترونیکی کنترل می شود. از آنجا که بخش عظیمی از ارز به صورت فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد، درصد زیادی از آن در اتاقک های بانکی نگهداری می شود و مورد حمایت بانک های مرکزی قرار گرفته است. پول الکترونیکی بیشتر در معاملات جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  کارت هوشمند:
کارت هوشمند، یک تراشه فلزی با مجوز الکترونیکی فیزیکی است که برای کنترل دسترسی به یک منبع استفاده می شود. کارت هوشمند می تواند اطلاعاتی از جمله شناسایی شخصی، احراز هویت، پرداخت و ... را ارائه دهند.

 

به همین منظور هم راستا با خدمات دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک موارد پرداخت شامل:
   پرداخت و وصول انواع عوارض شهرداری
   پرداخت طرح ترافیک، زوج و فرد، پارک حاشیه ای به همراه پارکینگ های شهری
  پرداخت هزینه سفرهای درون و برون شهری
   پرداخت با تخفیف جهت مراکز تحت پوشش شهرداری
 پرداخت با تخفیف از فروشگاههای منتخب
 سیستم های هوشمند حمل و نقل عمومی
کارت هوشمند یک راهکار نوین برای پرداخت و انتقال وجوه را برای شهروندان ارایه می کند. در راه حل شهر هوشمند گیلسا، بر اساس کد ملی شخص، کارت هوشمند به نام نامبرده در سامانه تعریف می شود و شخص متناسب با مقدار مبلغ مورد نیاز، کارت هوشمند خود را از روش های مختلف ارایه شده از سوی شرکت شارژ می نماید. سپس با کارت هوشمند خود می تواند در خدماتی که برای کارت تعریف شده است، پرداخت داشته باشد. خدمات فعلی که در سامانه پرداخت با کارت هوشمند تعریف شده است شامل:
   استعلام تعداد روزهای تردد در طرح کنترل آلودگی هوا: مشاهده تردد در طرح و امکان پرداخت هزینه تردد بیش از 20 بار در فصل 
   استعلام بدهی: مشاهده بدهی هر خودرو برای هر طرح به تفکیک.
   تقسیط بدهی: امکان تقسیط عوارض آزادراهی برای پلاک های عمومی
   پرداخت عوارض: امکان پرداخت بدهی های خودرو برای هرکدام از طرح ها به طور هوشمند
   شارژ پلاک خودرو: امکان شارژ پلاک خودرو و بهره مندی از حضور در لیست ترددکنندگان مجاز.
   دریافت جرییات تردد:  مشاهده جزییات تردد بر حسب تاریخ/زمان/مکان تردد برای هریک از طرح ها

 


حمل و نقل هوشمند

 

در سیستم حمل و نقل هوشمند اطلاع رسانی، خرید و رزرو بلیت و ... جهت استفاده حداکثری از ناوگان حمل و نقل شهری مد نظر می باشد. بکارگیری  یک سامانه هوشمند کنترل اتوبوس شهری جهت رصد مسیر های پیموده شده هر اتوبوس، شمارش تعداد مسافران جابجا شده، محاسبه درآمد حاصله از هر اتوبوس در روز، محاسبه میزان سوخت مصرفی، تخمین زمان پیک ترافیک، کنترل وضعیت سرویس اتوبوس ها و امکان برقراری صوت دو طرفه از مرکز کنترل با اتوبوس از دیگر موارد قابل دستیابی در این سیستم خواهد بود. مدیریت آلارم در این سیستم شامل تشخیص و ارسال آنلاین آلارم های مهم نظیر؛ هشدار سرعت غیر مجاز، تصادف، هشدار خروج از مسیر مجاز، عدم توجه راننده، کشیدن سیگار، استفاده راننده از تلفن هنگام رانندگی و پوشش دوربین و ... می باشد.

 

 

 

 

گردشگری و توریسم
هوشمند

 

هدف از این طرح شناسایی مسافرانی می باشد که از ورودی های مختلف شهر و به روش های گوناگون در سطح شهر اقامت می نمایند تا ضمن معرفی جاذبه های توریستی و گردشگری شهر و ارائه خدمات منحصر بفرد شهر، امکان رصد مهمانان از ابتدای ورود به شهر تا پایان سفر و ارائه راهنمایی، خدمات اورژانسی و امنیتی به گردشگران فراهم گردد. به اشتراک گذاری خانه مسافر یا ویلاها در سطح منطقه از مزایای چنین طرحی می باشد که خود باعث کسب درآمد برای شهروندان می گردد. تورهای مسافرتی داخلی و خارجی برای شهروندان به صورت تقسیط نیز می تواند در این طرح برگزار گردد. توریست سلامت نیز با بهره گیری از پتانسیل پزشکان شهر برای توریست های کشور های همسایه راه اندازی می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کسب و کار هوشمند

 

در این پلتفرم سعی می شود بین خدمت گیرندگان (مردم) و خدمت دهندگان (کسب و کارها) ارتباط سودمند ایجاد نمود. راهکارهای ارایه شده در این حوزه می بایست مبتنی بر اینترنت اشیا، یکپارچه سازی و هوشمندسازی باشد. برخی از اپلیکیشن ها می توانند به صورت یکپارچه در توسعه سایر کسب و کار ها نیز نقش به سزایی ایفا نمایند.

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما