مقدمه ای بر خانه هوشمند (Smart Home)
خانه هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟

 

 

خانه های قدیمی خلاصه می شدند در حوض های آبی، کلون هایِ زمخت چوبی، گلدان هایِ سفالی، شمعدانی هایِ سرخ. این روز ها اما شرایط جور دیگری است، بازار خانه های مدرن گویا مشتری بیشتری دارد دلیلش هم واضح است.
باید بپذیریم فناوری نو و تکنولوژی بدیع با دنیایِ امروز پیوند ناگسستنی دارد، برای اثبات ادعایمان خانه هوشمند را نشانه گرفته ایم و قصد داریم سفری داشته باشیم به این مقصد. 
مقاله را با تعریفی ساده از خانه هوشمند رسما آغاز خواهیم کرد.


تعریف شما از انواع خانه هوشمند چیست؟ 

عملکرد هوشمندانه ساختمان همان اتفاق شیرینی است که به یمنِ ظهور فناوری شاهدش هستیم.
همه چیز از لفظِ هوشمند شروع می شود. آن زمان که نام سیستم هوشمند به میان می آید، مقصود سیستمی است که دست رد می زند به سینه انسان و در غیابِ او، هشیارانه محیط را رصد می کند و هوشمندانه به فعالیت می پردازد.
با این پیش زمینه بیایید بحث هوشمندسازی خانه را به میان بکشیم. 
فرض کنیم پس از یک روز خسته کاری، راهی منزل شده اید. به محض ورود به خانه خود را رویِ کاناپه رها می کنید، دوست دارید شوفاژ را خاموش کنید، مایلید کلید لامپ را بزنید، تصمیم دارید به تماشای تلویزیون بنشینید، ، پنجره را باز کنید، پرده را کنار بزنید، قهوه ساز را روشن کنید، یک موسیقی پلی نمایید، اما خسته اید و بی حوصله. این جاست که خانه هوشمند قد علم می کند و نمود می یابد.
در خانه هوشمند همه چیز از راه دور قابل کنترل است، قهوه ساز در مشت شماست، کلیدِ چراغ، کنترل تلویزیون، دکمه شوفاژ، همه و همه در دستانتان جای دارد.
این طور بگوییم کنترل از راه دور (Remote Control)، پایِ ثابت خانه هوشمند است. در محل کارتان هستید اما چراغِ اتاقتان را روشن می کنید، دمای خانه را رصد می نمایید، وضعیت شوفاژ را از نظر می گذرانید. درست لحظه ترک خانه متوجه می شوید درب را قفل نکرده اید، چاره کار تنها فشردن یک کلید است.

 

 

 

امنیت، مهم ترین ارمغانِ خانه هوشمند

همه ما با مشکلات امنیتی دست به گریبانیم. ترس از سرقت خانه، حس آشنایی است که به ضرسِ قاطع آن را بار ها و ماه ها تجربه کرده ایم.
جانِ کلام این که جایگاهِ امنیت برجسته است و ضرورتش عیان.
خانه هوشمند در زمینه امنیت هم دستی بر آتش دارد و کاری می کند کارستان.
فرض را بر این می گذاریم که راهی سفر شده اید. خاموش بودن چراغ ها همانا و پای دزد به خانه باز شدن همانا.
اما صبر کنید، گفتیم خانه ای دارید هوشمند که در غیاب شما کار ها را روبراه می کند.
خانه هوشمند، همزمان با تاریک شدن هوا چراغ را روشن می نماید و نیمه شب، نورِ چراغ را می بندد. قادر است شوفاژ را روشن کند یا فضایِ سبز را آبیاری نماید. با خانه هوشمند می توانید گوشه به گوشه خانه را از راه دور نظاره گر باشید و گوشه چشمی داشته باشید به حرارت خانه، وضعیت پنجره، شرایط ترموستات و....
حسنِ ختام مقاله پیش رو، جمله زیر باشد:
خانه هوشمند، رؤیایی بزرگ دیروز، واقعیتِ ناب امروز است.

 

 

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما