نگاهی به تحلیل خانه های متصل در دهه گذشته و بازار امروز


موضوع خانه هوشمند یکی از مباحث جدید در بازارهای جهانی و داخلی است که مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان، تأمین کنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

 

بازار گذشته

چشم انداز خانه متصل برای مدت طولانی مورد بحث قرار گرفته است- از زمان ارائه اولین مفاهیم در این حوزه اکنون تقریبا هفت دهه می گذرد- در عین حال بیشترین تلاش ها برای تحقق آن ها به دلیل سطح پیچیدگی و عدم ریشه در واقعیت، ناموفق بودند.

مسئله کنونی این است که بیشتر راه حل ها به برندهای خاص و یا انجمن های بسته اختصاص یافته است. اما این مسئله در حال تغییر است، زیرا نوع دستگاه ها در خانه های ما به عنوان بخشی از روند کلی اینترنت اشیاء به دستگاه های متصل تبدیل شده اند.

بسیاری از تحلیل گران رشد قابل توجهی برای حوزه های مختلف در این بازار را پیش بینی کرده اند. با این حال اگر مشتری در صدر قرار نگیرد، نیازهای آن ها و محرک های مربوطه بازار درک نشوند همه آن ها در معرض ریسک قرار خواهند گرفت.

مفهوم خانه متصل موضوعی جدید نیست. مدتها پیش در سال 1950، جنرال الکتریک (GE) چشم انداز  خود را از خانه در قرن 21 با یک آشپزخانه کامل با یخچال، دستگاه یخساز، دستگاه بشقاب ساز و ماشین ظرفشویی ارائه داد.

چشم اندازهای بسیاری برای چند دهه از خانه های آینده و ارائه های تجاری متعدد به بازار موجب پیش بینی درجه بالاتری از اتوماسیون در حوزه های مختلف از خانه ها شده است که طیف وسیعی از US animated sitcom The Jetsons تا ظهور یخچال های هوشمند مانند Electrolux و LG را پوشش می دهد.

در اوایل دهه 1980، ما شاهد اولین گام ها در شرکت های مانند Unity Systems launching با ارائه Home Manager بوده ایم، یک صفحه نمایش لمسی که امکان کنترل وسایل را با استفاده از صفحه نمایش ساده فراهم می کرد. با این حال، در بیشتر قسمت ها، با وجود علاقه عمومی مصرف کنندگان به مفهوم خانه متصل، در پذیرش در بازار انبوه ناموفق بود.

در تحلیل دویچه تلکام برخی از دلایل اصلی شکست به شرح زیر مطرح گردید:

  • عدم توجه به نیاز واقعی مصرف کننده
  • قیمت گذاری بیش از حد بالا
  •  تجربه کلی مشتری
  • بکارگیری مجزا از راه حل ها

 

All in Hand


بازار امروز

امروز، آگاهی مصرف کنندگان از مفهوم خانه متصل همچنان کم است. یک مطالعه اخیر در آلمان توسط GFK برای دویچه تلکام نشان داد که 72 درصد از خانوارها هرگز چیزی درباره خانه متصل نشنیده بودند. با این حال، پس از توضیح مفهوم آن و مشخص نمودن موارد استفاده خاص آن، نظر 98 درصد از مصرف کنندگان در مورد آن و مزایایی که به همراه دارد بسیار مثبت بود. خانه متصل می تواند  بسیاری از فعالیت های انسان را انجام دهد. ما معتقدیم در دهه آینده، مردم به موضوع خانه متصل همانند نیاز لوله کشی داخلی منزل خواهند نگریست.

میزان نصب و نفوذ تجهیزات خانه متصل در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی (2013 تا 2019)

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما